Start > Pulsträning > Kom igång med träningen

Kom igång med träningen

Hur ska du göra om du verkligen vill förändra din situation och börja leva ett aktivare liv? Det finns egentligen inget enkelt svar på denna fråga. Nedan följer dock några enkla tips och råd. Förhoppningsvis kommer några av dom att ge dig hjälp på traven.

Ta det försiktigt i början

Börja med någon aktivitet du tycker är rolig. En aktivitet som du kan utföra i din vardag, t.ex en cykeltur till och från jobbet eller en promenad på lunchen. Kom ihåg att det behövs en aktivitet på minst 30 min/dag för att du ska må bra och hålla dig frisk.

Sätt upp realistiska mål

Skriv ner dina mål, både kort- och långsiktiga mål. Det är betydligt lättare att nå dina slutliga mål om du sätter upp delmål på vägen. Delmålen ska ger dig motivationen att kämpa vidare.

Avsätt tid för träning

Du måste ta dig tid för att resultaten ska komma. Missar du promenaden på lunchen, ta den på kvällen istället. Försök att se den tid du lägger ner på din aktivitet som något positivt.

Skaffa dig en träningskompis

De gånger då du känner dig mindre motiverad att motionera är en träningskompis guld värd, någon som verkligen sporrar dig att komma iväg. En pulsklocka är en alldeles utmärkt träningskompis. Den motiverar dig att fortsätta, samt att du får hela tiden kontinuerlig feedback om träningen.


Regelbundenhet

Försök att hålla igång kontinuerligt, det är mycket viktigt. Du behöver dock inte ha dåligt samvete om du någon gång hoppar över ett träningspass, var istället stolt över de pass du genomför.

Vila mellan träningspassen

Glöm inte bort att lägga in vilodagar. Vilodagarna är de dagar som kroppen tar till sig de postiva effekter som träningen ger. Se även till att ta det lugnt om du har en förkylning/infektion på gång.

Norrbotten Västerbotten Jämtland Västernorrland Gävleborg Dalarna Värmland Örebro Västmanland Uppsala Stockholm Södermanland Västra Götaland Östergötland Jönköping Halland Skåne Kronoberg Blekinge Gotland Kalmar