Start > Aktiviteter > Löpning

Löpning

Målet med träningen

Alla som tränar löpning har ett mål med sin träning, men dessa mål kan variera kraftigt. Allt från att komma igång med löpningen en gång i veckan till att springa ett maraton under 3 timmar.

Löpnig passar bäst

Löpning är nog den första idrott man tänker på när man börjar prata om pulsbaserad träning. Eftersom pulsen under ett löppass konstant ligger på en rätt så hög nivå så passar pulsträning mycket bra under sådan träning.

Det spelar ingen roll om löpningen är utomhus eller inomhus. Under sommarhalvåret tycker nog de flesta om att springa utomhus, t.ex. längs ett spår, på cykelvägar eller i skogen. På vinterhalvåret däremot, är det många som tycker att vädret inte inbjuder till en löprunda ute, då passar det utmärkt att träna inomhus i någon träningslokal där de har ett löpband.

Lugna perioder

Löpning kan slita en del på kroppen, särskilt om det handlar om löpare som tränar mycket (minst 4 gånger i veckan). Därför ar det viktigt att planera sin träning så att lungna perioder läggs in, allt för att undvika skador. Med hjälp av en pulsbaserad träning får man full kontroll på sina hårda respektive lugna perioder.


Norrbotten Västerbotten Jämtland Västernorrland Gävleborg Dalarna Värmland Örebro Västmanland Uppsala Stockholm Södermanland Västra Götaland Östergötland Jönköping Halland Skåne Kronoberg Blekinge Gotland Kalmar